سفارش تبلیغ
صبا ویژن

daily-diarys

اگر به طور اختصار بخواهیم راجع به کوپلینگ زنجیری صحبت کنیم باید بگوییم که ازجمله اتصالاتی با شافت انعطاف پذیر است که در مجموعه‌های انتقال قدرت مکانیکی کاربری دارد. خریداران کوپلینگ زنجیری می‌دانند که این اقلام بر اساس، جنس، اندازه و میزان گشتاور قابل انتقال توسط این محصول قیمت گذاری می‌شوند.

کوپلینگ زنجیری چیست؟

یک محصول سه تکه است که برای مقابله با ناهماهنگی‌های غیر قابل انکاری که در میان شفت‌های متصل رخ می‌دهد، استفاده می‌شود. دارای چرخ دنده‌هایی در چپ و راست است که از طریق زنجیر‌های غلتکی و دوبلکس یا پلاستیکی به هم وصل می‌شوند. از کوپلینگ زنجیری معمولا در جا‌هایی که سرعت کم یا متوسط است استفاده می‌شود. در مواردی که گشتاور زیادی لازم باشدتا اینکه انتقال راحت تر انجام شود، این مورد کاربری چندانی ندارد. کاربرد کوپلینگ زنجیری را می‌توان در صنایع کشاورزی، معادن، صنعت تولید پلاستیک و آسانسور‌ها و کانوایر‌های شیب دار به خوبی مشاهده کرد.

انواع کوپلینگ زنجیری

کوپلینگ زنجیری پلاستیکی

این نوع کوپلینگ نیازی به روانکاری ندارد و همچنین گشتاور کمتری را منتقل می‌کند. موارد استفاده آن بیشتر در جا‌هایی است که گریس آلودگی‌ها را جذب می‌کند و کار کرد را پایین می‌ آورد و یا اینکه مواد خورنده موجود باشد.

کوپلینگ زنجیری غلتکی

کوپلینگ زنجیری غلتکی نیاز به روانکاری دارد و برای محافظت از جنس فلزی آن، نیاز به پوشش‌های خاصی است. یکی از نمونه‌های کوپلینگ غلتکی دارای دندانه‌هایی به صورت مورب است، این مورب بودن دندانه‌ها امکان انتقال گشتاور‌های بالاتر را نسبت به نمونه‌های استاندارد فراهم می‌کند. برای خرید انواع کوپلینگ صنعتی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

چگونگی عملکرد کوپلینگ زنجیری

وقتی که دوشفت متحرک به هم وصل می‌شوند، دسترسی به تراز مناسب کمی‌ سخت می‌شود. حتی اگر قطعات را از اول به درستی کنار هم قرار گرفته باشند، باز هم ممکن است که در موقع کار نوسان و ناهماهنگی ایجاد شود. اگر این ناهمترازی و ناهماهنگی پیگیری نشود، با کارکرد بیشتر محور‌ها باعث ساییدگی محور‌ها خواهد شد. درنتیجه آسیب‌های فراوانی به ماشین وارد خواهد آمد. این اسیب‌ها علاوه بر عقب افتادگی کار باعث ایجاد هزینه‌های سختی برای کاربران هم می‌شود. برای جلوگیری از این گونه ضرر و زیان‌ها بهترین کار استفاده از کوپلینگ زنجیری است که روشی ساده و انعطاف پذیر و در عین حال مستحکم برای نگهداشتن اجزای مختلف است.