سفارش تبلیغ
صبا ویژن

daily-diarys

 

محصولات روشنایی همگی بر روی جعبه آن‌ها نکاتی درج شده است که توجه به آن‌ها کاملا کاربردی است. این نکات شامل توان، شار نوری، کلوین و.... می‌شود. هر کدام از این موارد می‌تواند مفاهیمی‌ را راجع به آن محصول به کاربر ارائه دهد و توجه به این نکات کاملا اساسی و واجب است.

لومن چیست؟

شار نوری یا لومن از حمله مفاهیم کاربردی است که بر روی محصولات روشنایی درج شده است و این کلمه در واقع، واحد اندازه گیری مقدار نور یک منبع روشنایی است. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم منظور از لومن، مقدار نور خارج شده از یک منبع روشنایی در هر ثانیه است. شار نوری در هر یک از محصولات روشنایی با دیگری تفاوت داردو در موقع خرید حتما به این نکته توجه داشته باشید. علت مهم بودن لومن در محصولات روشنایی به این دلیل حائز اهمیت است که در یک فضا روشنایی و نور می‌تواند سلامت روانی و همچنین تمرکز افراد حاضر در آن مکان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. برای آشنایی بیشتر با این که لومن چیست مقاله زیر را بخوانید.

چگونگی محاسبه لومن و به کارگیری آن در یک فضا

همانطور که می‌دانید میزان نوری که برای یک پذیرایی لازم است با میزان نوریک اتاق خواب کاملا با هم تفاوت دارد. برای نورپردازی یک مکان لومن می‌تواند راهگشای شما باشد. مساحت یک محیط، نوع چیدمان در آن فضا، رنگ چیدمان، ارتفاع سقف، قدرت پرتاب نور اقلام روشنایی، نوع سیم کشی یک ساختمان و نوع کاربری از یک فضا از جمله مواردی هستند که در محاسبه میزان روشنایی برای یک مکان می‌تواند حائز اهمیت باشد. شما باید با توجه به مکان و یا فضای کاربردی خود محصولات روشنایی را انتخاب و مصرف کنید و این موارد باید کاملا با هم تطابق داشته باشد. محیط‌های تیره و یا چیدمان‌های تیره جذب نور بیشتری دارند، فضا‌هایی با سقف بلند به نور بیشتری نیاز دارند.

در نظر گرفتن نکات ریز و درشت در نورپردازی می‌تواند یک محیط فرح بخش به وجود بیاورد و موجب شادی افراد حاضر شود. بنابراین تعداد لامپ‌هایی که برای روشنایی استفاده می‌کنید باید با نوع فضا و کاربری آن مطابق باشد.

سخن پایانی

لومن یک واژه است که بر روی محصولات روشنایی درج شده و نشان از میزان نور ساطع شده از یک محصول در هر   ثانیه می‌دهد. توجه به لومن بر روی میزان زیبایی یک مکان تاثیر به سزایی دارد. مساحت، کاربری، ارتفاع سقف، نوع چیدمان و.... از جمله موارد کاربردی برای تعیین میزان روشنایی برای یک مکان محسوب می‌شوند.